Mondhygiënist

Mondhygiënist Oisterwijk

Voorkom gebitsproblemen door regelmatig een mondhygiënist te bezoeken. De mondhygiënist reinigt uw gebit en tandvlees en geeft u advies over hoe u uw gebit het beste kunt verzorgen. We raden het aan om minimaal twee keer per jaar langs te gaan bij de mondhygiënist. Bij Lassus Tandartsen Oisterwijk hoeft u hiervoor niet ingeschreven te staan bij onze tandartspraktijk.

• Deskundige en professionele mondhygiënist
  • Preventie van gebits- en tandvleesproblemen
  • Een behandelplan op maat voor een optimale mondhygiëne
  • Ruimte voor mensen die geen cliënt zijn bij Lassus
  • Ook 1 keer per maand op de zaterdag open

Ga direct naar:

“Regelmatig na het poetsen van mijn tanden begon het tandvlees te bloeden. Op advies van mijn
vriend heb ik een afspraak gemaakt bij de mondhygiënist. Mijn gebit is helemaal gereinigd en nog belangrijker, ik heb duidelijk advies gekregen hoe ik mijn tandvlees en hele gebit nu moet verzorgen.”

Wanneer ga ik naar de mondhygiënist?

Bij een van de onderstaande
klachten raden we het aan om een afspraak bij onze mondhygiënist te maken:

• Bloedend tandvlees bij het poetsen
  • Gezwollen en rood tandvlees
  • Loszittende tanden of kiezen
  • Snel last van tandsteen
  • Slechte adem
  • Regelmatig gaatjes

Conditie van het tandvlees

De mondhygiënist voert eerst een PPS-meting uit, voordat u een behandeling ondergaat. U krijgt hierbij een score tussen 1 en 3 en op basis van deze score stellen we een behandelplan voor u op.

PPSOmschrijving
1Er zijn pockets tot en met 3 mm. en het tandvlees is voldoende gezond. Met instructies en behandelingen wordt gestreefd om dit te behouden.
2Bij deze score zijn er pockets tot en met 5 mm en bevindt de gezondheid van uw tandvlees zich op een kantelpunt. Er is waarschijnlijk al sprake van botafbraak. Aanvullende mondhygiëne behandelingen zijn noodzakelijk om pockets te verminderen. Het is mogelijk dat er direct aanvullend onderzoek gedaan moet worden door middel van een parodontiumstatus en een intensief parotraject te starten.
3Met PPS 3 zijn er pockets van 6 mm of dieper gesignaleerd. Ook is er sprake van botverlies rondom één of meerdere tanden of kiezen. Hierdoor is het meestal noodzakelijk om uitgebreider onderzoek te doen en een intensief parotraject te starten.

*Uitleg begrippen gingivitis en parodontitis

Als er door tandplak een ontsteking ontstaat aan de rand van het tandvlees, is er sprake van gingivitis. Indien de ontsteking zich uitbreidt naar het kaakbot, spreken we van parodontitis.

Overzicht van behandelingen mondzorg in Oisterwijk

Onze mondhygiënist voert de volgende behandelingen uit:

• Verwijderen van tandsteen, tandplaque en aanslag
  • Reinigen van worteloppervlakken onder het tandvlees
  • Gladmaken van worteloppervlakken
  • Aanbrengen van sealants
  • Polijsten van vullingen
  • Aanbrengen van fluoride
  • Voorlichting geven en advies over gaatjes en tandvleesproblemen

Verschil tussen de mondhygiënist en preventieassistent

Bij Lassus Tandartsen Oisterwijk werken zowel mondhygiënistes als preventieassistentes, maar wat is nu precies het verschil? Een mondhygiënist wordt voortdurend getoetst op kwaliteitseisen en is HBO opgeleid. Mondhygiënisten richten zich vooral op de preventie zoals het voorkomen van gaatjes en tandvleesproblemen. Ook kan een mondhygiënist tandvleesaandoeningen zoals parodontitis en gingivitis behandelen.

Waar het werk van de mondhygiënist begint, daar stopt eigenlijk het werk van de preventieassistent. Onze preventieassistenten geven advies en voorlichting over het voorkomen van tandvleesontstekingen en gaatjes. Daarnaast behandelen preventieassistenten cliënten met eenvoudige aandoeningen, zoals tandplak en oppervlakkig tandsteen.

Vergoeding mondhygiënist door uw zorgverzekeraar

De kosten voor een mondhygiëne behandeling vallen niet onder basisverzekering. Als u een aanvullende verzekering voor de tandarts heeft, dan worden de kosten van een behandeling bij de mondhygiënist meestal wel vergoed. Bij twijfel adviseren we contact op te nemen met uw zorgverzekeraar, zodat u op de hoogte bent van de vergoeding waar u recht op heeft.

Kinderen onder 18 jaar krijgen de kosten van een mondhygiëne behandeling wel vergoed vanuit de basisverzekering. Het is voor kinderen onder 18 jaar dus niet nodig om een aanvullende verzekering af te sluiten.

Veel gestelde vragen over de mondhygiënist

Heb ik een verwijzing van een tandarts nodig voor een afspraak?

Bij Lassus Tandartsen Oisterwijk heeft u geen verwijzing nodig van de tandarts om een afspraak te maken bij onze mondhygiënist.

Doet het verwijderen van tandsteen pijn?

Tandsteen verwijderen kan gevoelig zijn. Vaak is dit gevoel na behandeling alweer weg. Ervaart u tijdens de behandeling veel pijn? Geef dit dan aan, zodat er eventueel met lokale verdoving gereinigd kan worden.

Is het polijsten van tanden pijnlijk?

Tanden polijsten doet geen pijn. Het polijsten van tanden kan alleen soms een kriebelend gevoel geven.

Hoe raakt het tandvlees ontstoken?

Tandvlees raakt ontstoken door de bacteriën in tandplak. Tandplak kan na verloop van tijd verkalken tot tandsteen dat stevig vastzit aan de tanden en kiezen. Vervolgens wordt hierop weer een nieuw laagje met tandplak gevormd.

Hoe ziet gezond tandvlees eruit?

Gezond tandvlees is roze en ligt strak rondom de tanden en kiezen.

Welke voedingsmiddelen zijn slecht voor de gezondheid van mijn gebit?

Voedingsmiddelen die toegevoegde suikers bevatten zijn slecht voor uw gebit. We adviseren daarom om zo min mogelijk snoep, koekjes, gebak en frisdranken te nuttigen.

Afspraak maken met de mondhygiënist

Heeft u nog vragen over mondhygiëne of wilt u direct een afspraak maken bij de mondhygiënist? Neem dan contact met ons op door te bellen naar 013 52 10 660 of het onderstaande contactformulier in te vullen.